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Revista Eutopía, año 1, núm. 1, enero-junio 2016, pp. 93-106

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Palabras clave: lo no conceptual, pensamiento dialéctico, discontinuidad, 
fuerza redentora, imagen dialéctica.

Abstract

We live in a time of incertitude of political horizon and social transformation. The 
Genocide Wars of the XX Century and the collapse of state socialism let our generation 
orphaned of ideals. But not all of our history was darkness in the past, there were 
lights and sacrifices made by our predecessors that, still today, can be the cornerstone 
in rethinking the concept and practices of Revolution. 
Walter Benjamin, a berliner 
thinker in the beginnings of the XX Century, dare to question social struggle from its 
roots in philosophical categories of progress and dialectics. In this essay we develop his 
critic of 
Hegel philosophy and we expose his concept of Dialectical Image as a juncture 
between extirpated past and our present eager of a new social horizon. In this way 
history of class struggle can be seen as an essential part in the effort of rethinking the 
concept of revolution. A philosophy not meant to build States but rather to disintegrate 
them as domination practices.

Key words: Non-conceptual, dialectical thought, discontinuity, redeeming force, dialectical 
image.

Introducción

¿Cuál es la importancia del trabajo de Walter Benjamin cuando 
consideramos la relación entre filosofía e historia? Esta pregunta nos 
reenvía directamente al contexto en el que hizo su trabajo, específicamente 
aquel de las tesis Sobre el concepto de la historia (1940). Nos referimos aquí 
al inicio de la Segunda Guerra Mundial, en plena convulsión social por 
la persecución de los judíos y la expansión del régimen nazi. Filosofar en 
tales condiciones implica un cambio radical de lo que significa la reflexión 
en medio de la guerra y de la muerte. Empero, no solo es la guerra allá en 
Europa, sino nuestra tremenda experiencia histórica de la guerra del Estado 
guatemalteco contra las comunidades indígenas entre 1981 y 1984. Bajo 
estas circunstancias, el mundo es pensado de una manera completamente 
diferente: como recuerdo de quienes ya no están, como sobrevivientes y 
como herederos de una vida social tan dañada, pero en lucha.