DETERMINANTES DEL INGRESO EN GUATEMALA
64
REVISTA ACADÉMICA ECO (23) : 41-72, JULIO-DICIEMBRE DE 2020
Referencias
Alejos, L. A. (2006). La elección del sector laboral y los retornos a la educación en
Guatemala. Munich Personal RePEc Archive Paper No. 42756.
Angrist, J. D. & Keueger, A. B. (1991). Does compulsory school attendance affect
schooling and earnings? The Quarterly Journal of Economics, 106(4), 979-1014.
Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: A theoretical analysis. Journal of
political economy, 70(5), 9-49.
Becker, G. S. & Chiswick, B. R. (1966). Education and the distribution of earnings.
The American Economic Review, 56(1/2), 358-369.
Card, D. (2001). Estimating the return to schooling: Progress on some persistent
econometric problems. Econometrica, 69(5),1127-1160.
Díaz, G. (2019). Disminución de los retornos de la educación en Guatemala. Atlantic
Review of Economics, 2(1), 1-27.
Edwards, J. (2002). Education and poverty in Guatemala. Washington, D. C.: World
Bank.
Instituto Nacional de Estadística (INE). (2015). Encuesta de condiciones de vida
ENCOVI 2014. Guatemala, Guatemala: INE.
_____ (2015). Estadísticas de Educación. https://www.ine.gob.gt/estadisticasine/
index.php/matricula/superior_graduados
_____ (2018). Resultados del Censo Nacional de Población.
_____ (2019). Encuesta Nacional de Empleo e Ingresos (ENEI): 1-2013, 2-2013, 1-2014,
2-2014, 1-2015, 2-2015, 1-2016, 2-2016, 3-2016, 1-2017, 2-2017, 3-2017, 1-2018,
2-2018,
1-2019. https://www.ine.gob.gt/index.php/encuestas/empleoe-
ingresos
Krueger, A. & Ashenfelter, O. (1992). Estimates of the economic return to schooling
from a new sample of twins [Reporte técnico]. National Bureau of Economic
Research.
Lemieux, T. (2006). The “Mincer equation” thirty years after schooling, experience,
and earnings. En Grossbard, S. (ed.), Jacob Mincer a pioneer of modern labor
economics (pp. 127-145). Springer, Boston, MA.