DETERMINANTES DEL INGRESO EN GUATEMALA

64

REVISTA ACADÉMICA ECO (23) : 41-72, JULIO-DICIEMBRE DE 2020

Referencias

Alejos, L. A. (2006). La elección del sector laboral y los retornos a la educación en 

Guatemala. Munich Personal RePEc Archive Paper No. 42756.

Angrist, J. D. & Keueger, A. B. (1991). Does compulsory school attendance affect 

schooling and earnings? The Quarterly Journal of Economics106(4), 979-1014.

Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: A theoretical analysis. Journal of 

political economy70(5), 9-49.

Becker, G. S. & Chiswick, B. R. (1966). Education and the distribution of earnings. 

The American Economic Review56(1/2), 358-369.

Card, D. (2001). Estimating the return to schooling: Progress on some persistent 

econometric problems. Econometrica69(5),1127-1160.

Díaz, G. (2019). Disminución de los retornos de la educación en Guatemala. Atlantic 

Review of Economics, 2(1), 1-27.

Edwards, J. (2002). Education and poverty in Guatemala. Washington, D. C.: World 

Bank.

Instituto Nacional de Estadística (INE). (2015). Encuesta de condiciones de vida 

ENCOVI 2014. Guatemala, Guatemala: INE.

_____ (2015). Estadísticas de Educación. https://www.ine.gob.gt/estadisticasine/

index.php/matricula/superior_graduados

_____ (2018). Resultados del Censo Nacional de Población.

_____ (2019). Encuesta Nacional de Empleo e Ingresos (ENEI)1-2013, 2-2013, 1-2014, 

2-2014, 1-2015, 2-2015, 1-2016, 2-2016, 3-2016, 1-2017, 2-2017, 3-2017, 1-2018, 
2-2018, 

1-2019. https://www.ine.gob.gt/index.php/encuestas/empleoe-

ingresos

Krueger, A. & Ashenfelter, O. (1992). Estimates of the economic return to schooling 

from a new sample of twins [Reporte técnico]. National Bureau of Economic 
Research.

Lemieux, T. (2006). The “Mincer equation” thirty years after schooling, experience, 

and earnings. En Grossbard, S. (ed.), Jacob Mincer a pioneer of modern labor 
economics
 (pp. 127-145). Springer, Boston, MA.